Software czy hardware - z czego wynikają zwykle usterki komputerów

W terminologii komputerowej, jaką posługują się między innymi serwisanci w serwisach komputerów, bardzo często można spotkać się z dwoma pojęciami: hardware i software. Czym one są i którego elementu częściej dotyczą usterki komputerowe?

Pojęcie hardware i software

Hardware to sprzęt komputerowy, czyli namacalna, materialna jego część. W ten sposób formalnie określa się wszystkie mechaniczne części komputera lub jego części peryferyjne. Przykładem hardware jest płyta główna, pamięć, procesor, dysk twardy, monitor, klawiatura czy mysz komputerowa. Owa materialność hardware wyraźnie odróżnia sprzęt komputerowy od software, czyli oprogramowania. To byt ściśle wirtualny, którego nie można dotknąć czy zobaczyć gołym okiem, ale jak najbardziej możemy z niego korzystać na co dzień przy użytkowaniu komputera.

Wyróżnia się przy tym software w postaci: oprogramowania systemowego, do tworzenia oprogramowania, oprogramowanie użytkowe czy biblioteki. Z tego względu pojęcia hardware i software nie mogą być użytkowane zamiennie. Mają one bowiem zupełnie inny charakter i przeznaczenie. Oba elementy związane z komputerem niestety mogą ulec awarii. Co psuje się częściej? Jakie elementy są naprawiane zwykle w serwisach komputerowych?

Software czy hardware - z czego wynikają zwykle usterki komputerów? - MrGentleman.pl

Usterki software

Serwis komputerowy w Warszawie wskazuje, że bardzo często zgłaszają się do niego klienci ze swoimi komputerami, które mają usterki z zakresu oprogramowania.

Dotyczyć mogą one:

  • zbyt wolnej pracy komputera,
  • widocznych objawów zawirusowania sprzętu,
  • problemów z uruchomieniem komputera lub jego normalną pracą,
  • utratą ważnych danych z dysku twardego,
  • problemów z działaniem programów pocztowych,
  • konfiguracji sieci.

Naprawa komputera w Warszawie w takiej sytuacji obejmuje sprawdzenie problemu i wskazanie, skąd on wynika. Później serwisant może przeprowadzić odpowiednie prace na sprzęcie powierzonym mu przez klienta. Może to obejmować skonfigurowanie sieci internetowej, co najczęściej wymaga wizyty fachowca w domu czy w biurze klienta, albo też odwirusowania komputera i usunięcia z niego ewentualnego oprogramowania złośliwego i szkodliwego.

Software czy hardware - z czego wynikają zwykle usterki komputerów? - MrGentleman.pl

Problemy ze sprzętem

Nie tylko oprogramowanie może być winne awarii czy nieprawidłowego działania komputera. Jeśli chodzi o hardware, Polacy najczęściej zgłaszają się do punktu naprawy z problemami dotyczącymi zasilaczy laptopów i komputerów stacjonarnych. W tym wypadku dochodzi do mechanicznego uszkodzenia wtyków i kabla. Niewykluczone, że awaria spowodowana jest całkowitym spaleniem elektroniki. Często zgłaszane są uszkodzenia kondensatorów i innej elektroniki, wywołane wahaniami napięcia w sieci lub zalegającym kurzem. Mówiąc wprost, dochodzi do spalenia niektórych elementów sprzętu komputerowego.

Inną, często zgłaszaną usterką, jest awaria dysku twardego czy przegrzewanie się elementów. To z kolei może wynikać z nieprawidłowego funkcjonowania wentylatorów i radiatorów lub silnego zabrudzenia, co stosunkowo łatwo można naprawić. Wystarczy wymiana wentylatora i oczyszczenia wnętrza komputera, np. przy użyciu sprzężonego powietrza.

Czasem problem z komputerem wynika z uszkodzenia matrycy w laptopie. Wówczas nie pozostaje nic innego, jak jej wymiana. Takie usterki również są realizowane w renomowanych serwisach komputerowych, ale mogą za sobą pociągnąć znaczne koszty.

Dodaj komentarz