Daewoo to marka obecna na polskich drogach

Daewoo to bez wątpienia jedna z marek, które Polacy darzą szczególną sympatią i sentymentem. Dla wielu osób bowiem był to ich pierwszy samochód w życiu. A jeśli nawet tak nie było, to z całą pewnością ta koreańska marka zmieniła motoryzacyjny krajobraz nad Wisłą.

Początki działalności

Daewoo to jedna z najstarszych firm pochodzących z Korei. Jej początki sięgają 1937 roku, kiedy to założone zostało przedsiębiorstwo National Motor. W 1962 roku jego nazwa została zmieniona na Saenara Motor, po czym – w 1965 roku – firma została przejęta przez Shinjin Industrial, koncern, który kooperował wówczas z Toyotą. W 1972 roku współpraca z Japończykami dobiegła końca, tym samym zmieniono nazwę na Shinjin Motor. Koreańczycy jednak nie posiadali odpowiedniego zaplecza, stąd też zawiązali sojusz z amerykańskim koncernem General Motors. W 1983 roku nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona po raz kolejny, tym razem na Daewoo Motor Corporation. Od tamtej pory pojawiły się także samochody z logo Daewoo.

Pierwsze samochody na ulicy

Pierwsze auta koreańskiej marki swoim wyglądem przypominały modele Chryslera oraz producentów japońskich. Nic dziwnego, konstrukcje te były bowiem punktem odniesienia dla inżynierów i projektantów Daewoo. Kolejne samochody były produkowana na bazie aut innych marek – Opla (LeMans, Nexia, Espero), Suzuki (Tico) czy też Hondy (Arcadia).

https://www.facebook.com/retromobilismo/photos/a.1441409686125793.1073741828.1441139319486163/1704970156436410/?type=3&theater

Pierwsze prawdziwe Daewoo

Chcąc zaistnieć w motoryzacyjnym świecie, inżynierowie Daewoo postanowili zaprojektować nowe, własne samochody. Pierwszym z nich był Lanos, który zadebiutował w 1996 roku. Kompakt ten dostępny był w trzech wersjach nadwoziowych – jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan. Auto zaprojektowało słynne włoskie studio Italdesign, co z pewnością przyczyniło się do jego sukcesu. Rok później pokazana została Nubira, dostępna jako hatchback, sedan i kombi. Pojazd także został zaprojektowany we Włoszech, tym razem przez instytut I.D.E.A. Na szczególną uwagę zasługuje zaprezentowana w 1997 roku Leganza. To duży sedan, którego linię nadwozia narysowało studio Italdesign, czerpiąc wiele elementów z prototypowego Jaguara Kensington z 1990 roku. W kolejnym roku świat ujrzał Matiza, samochód, który z założenia miał być Fiatem. Projekt został stworzony przez Italdesign dla turyńskiego koncernu i otrzymał nazwę Lucciola, jednakże Włosi nie byli zainteresowani koncepcją pięciodrzwiowego auta typowo miejskiego. Daewoo wykorzystało nadarzającą się okazję i był to strzał w dziesiątkę.

Inne modele nie są zbyt dobrze znane w Europie. Co prawda, można tu spotkać minivany Tacuma i Rezzo, jednakże Magnus jest już kompletną egzotyką.

Sukces Daewoo był na tyle duży, że w 1999 roku firma ta przejęła innego koreańskiego producenta aut – Ssang Yonga. Wówczas to niektóre z jego modeli (Chairman, Korando i Musso) były sprzedawane z logo Daewoo. Po roku jednak firma ta została sprzedana.

Na przełomie XX i XXI wieku Daewoo stało się własnością koncernu General Motors.

Próba ekspansji

Daewoo miało bardzo ambitne plany. W latach 1998-2003 posiadało ono udziały w ukraińskim Avto-ZAZ. Na Ukrainie montowano między innymi Lanosy. W 1992 roku powstała firma Uz-DaewooAuto, z siedzibą w Uzbekistanie (Asaka). Montowane tam były modele Nexia, Matiz oraz Lacetti. W 1995 roku Koreańczycy pojawili się także na warszawskim Żeraniu, przejmując tamtejszą Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO). Ponadto Daewoo inwestowało swój kapitał w Rumunii, Czechach i Rosji.

Historia Daewoo pełna jest spektakularnych wzlotów i kończy się upadkiem w postaci bankructwa w 2010 roku. Szkoda, po latach samochody te cieszą się całkiem przyzwoitą opinią, szczególnie gdy idzie o trwałość elementów mechanicznych. Niektóre modele zostały przemianowane na Chevrolety, ale tych również nie można obecnie kupić w Europie.

One thought on “Daewoo to marka obecna na polskich drogach”

Dodaj komentarz