Chevrolet jest nie tylko symbolem Ameryki
Motoryzacja

Chevrolet jest nie tylko symbolem Ameryki

Chevrolet to kolejna z marek będąca symbolem Ameryki. Wiele modeli tej firmy ma w Stanach status wręcz kultowych. Sami Amerykanie mówią zaś o swoich samochodach pieszczotliwie „Chevy”. To najlepszy dowód na to jak bardzo Chevrolet osadzony jest w amerykańskiej kulturze. Mało kto jednak wie, że marka ta była w swoim czasie największym graczem na polskim rynku motoryzacyjnym.

Ze Szwajcarii do Ameryki

Założycielami firmy (1911 rok) byli Louis Chevrolet, szwajcarski kierowca wyścigowy i mechanik, oraz William C. „Billy” Durant, jeden z pionierów amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Siedzibą stało się oczywiście Detroit. Wraz z powstaniem firmy na rynku pojawił się pierwszy samochód – Chevrolet Classic Six serii C. Wyposażony był on w sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,9 litra.

W 1916 roku Chevrolet staje się częścią General Motors, a co za tym idzie, podstawową marką koncernu. Już w latach 20. XX wieku stał się on jednym z wiodących producentów samochodów na świecie. W 1928 roku, dzięki popularności Chevroleta, otwarto indyjski oddział General Motors. W tym samym roku uruchomiono również produkcję tych aut na warszawskiej Woli.

Poważną próbą dla firmy był kryzys gospodarczy lat 30. XX wieku. Na szczęście udało się go przetrwać, a po zakończeniu II wojny światowej pokazać światu najsłynniejszy model w historii – Corvette (1953 rok).

Kolejne lata związane były z kryzysem naftowym. W latach 70. XX wieku amerykańską gospodarkę dotknęła recesja, w związku z czym wielu potencjalnych nabywców zainteresowanych było tanimi i oszczędnymi modelami. Chevrolet odpowiedział na ten trend, dzięki czemu znów przetrwał.

Kultowe modele

W dorobku Chevroleta nie brakuje aut, które są szczególnie cenione przez kierowców. Wśród nich z całą pewnością znajdują się słynne na całym świecie modele Corvette i Camaro, które posiadają bogatą historię. Warto również wspomnieć o takich samochodach jak chociażby Chevelle, Bel Air, Malibu, Impala, czy też ceniony przez farmerów pick up Silverado. Każdy z tych pojazdów to oddzielna opowieść o budowaniu sukcesu marki.

Chevrolet nad Wisłą

Wszystko wskazuje na to, że pierwsze Chevrolety pojawiły się w Polsce wraz z Błękitną Armią generała Józefa Hallera. Otóż samochody te były na wyposażeniu polskich żołnierzy. W latach 1922-1923 część z nich została sprzedana cywilom. Z kolei w 1924 roku do Polski sprowadzono już oficjalnie pierwsze samochody osobowe oraz dostawcze ze Stanów Zjednoczonych. Chevrolet odniósł ogromny sukces, bowiem już w 1927 roku zajmował on drugie miejsce wśród najpopularniejszych marek, których samochody zostały zarejestrowane nad Wisłą.

W 1928 roku uruchomiono w Warszawie produkcję Chevroletów. Fabrykę zlokalizowano na Woli przy ulicy Wolskiej 101/105, na terenie warsztatów Elibor Ł.J. Borkowski. Montaż aut nie trwał jednak zbyt długo, albowiem całą branżę dotknął światowy kryzys. Konsekwencją takiego stanu rzeczy było zamknięcie fabryki w 1931 roku.

Chevrolet do użytku publicznego

W 1936 roku Chevrolet wspólnie z firmą Lilpop, Rau & Loewenstein otworzył inną fabrykę w Warszawie. Tym razem przy ulicy Bema 65. Montowano w niej nie tylko auta osobowe, ale także i pojazdy użytkowe. Niektóre z nich wykorzystywane były przez Pocztę Polską, Polskie Radio czy też przez Autobusy Miejskie w Warszawie. Plany związane z wykorzystaniem fabryki były bardzo ambitne, jednakże pokrzyżował je wybuch II wojny światowej oraz zmiana sytuacji politycznej w Polsce.

Chevrolet odegrał także pewien epizod w czasie powstania warszawskiego. Otóż na bazie modelu 157 zbudowano samochód pancerny „Kubuś”, który służył do transportu żołnierzy.

II wojna światowa pozostawiła po sobie szereg zniszczeń. Zakłady Lilpop, Rau & Loewenstein nie przetrwały wojennej zawieruchy, stąd też Chevrolet bardzo liczył na otwarcie samodzielnego już oddziału. Władze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pragnęły jednak, by nad Wisłą kontynuowana była produkcja samochodów. W tym celu Centralny Zarząd Motoryzacji prowadził rozmowy z Chevroletem oraz z Fiatem. Ze względów politycznych uznano jednak, że amerykańska marka nie jest zgodna z linią wyznaczoną przez komunistów. Jednakże rząd PRL zakupił w latach 1946-1956 dla swoich oficjeli około 1500 Chevroletów, które w latach 60. XX wieku zaczęły trafiać do rąk prywatnych.

Krótka historia Daewoo i Aveo

Chevrolet powrócił do Polski w 2005 roku, wraz z modelami Daewoo sprzedawanymi pod jego marką. Koreańska firma także była członkiem koncernu General Motors, stąd też po jej upadku pozostał potencjał, który Amerykanie chcieli wykorzystać. Dwa lata później uruchomiono na warszawskim Żeraniu produkcję modelu Aveo. Z końcem 2015 roku Chevrolet wycofał się ze sprzedaży aut w Europie, co podyktowane było zmianą polityki General Motors.

Chevrolet to bez wątpienia jedna z najbardziej znanych marek na świecie. Jego samochody sprzedawane są na wielu rynkach, a nabywcy chętnie je wybierają ze względu na korzystny stosunek ceny do jakości. Z kolei takie modele jak Camaro i Corvette rozbudzają wyobraźnię fanów motoryzacji na całym świecie.

Paweł
Redaktor portalu MęskieTematy.pl
Zawodowo doktor nauk prawnych. Prywatnie pasjonat motoryzacji, miłośnik kotów i dziwnych herbat. Lubi języki obce, historię oraz zabawy słowem.

Opinie i komentarze

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz