Buick miał być wanną, a został samochodem

Amerykański Buick rozpoczął swoją działalność od produkcji… wanien. Jednak wcale nie jest to dziwne, ponieważ początki firm motoryzacyjnych są bardzo różne i często zaskakujące. Współcześni giganci nierzadko zaczynali w zupełnie innych branżach…

Początki działalności

Założycielem firmy był David Dunbar Buick. Urodził się on 1854 roku w rybackiej wiosce w Irlandii. Jako dwuletnie dziecko wyemigrował on wraz z rodzicami do Detroit, miasta, które stało się stolicą amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Początkowo David zajmował się produkcją urządzeń sanitarnych, co pozwoliło mu dorobić się znacznego majątku. Był on wspólnikiem w firmie Buick & Sherwood zajmującej się produkcją białych wanien kąpielowych.

Z pasji do motoryzacji

Jeszcze pod koniec XIX wieku David zaczął interesować się silnikami spalinowymi. W 1899 roku powstała firma Buick Auto-Vim and Power Company, przedmiotem działalności której była produkcja silników przeznaczonych dla przemysłu oraz rolnictwa. Z kolei w 1902 roku, po zatrudnieniu mechanika Waltera Marra, skonstruowano pierwszy samochód.

Z myślą o produkcji samochodów powstała druga firma – Buick Manufacturing Company. Wówczas to powstał drugi automobil. Natomiast nie to było największym osiągnięciem Buicka. Otóż ogromnym sukcesem stało się skonstruowanie silnika górnozaworowego, który był znacznie mocniejszy, niż stosowaane dotychczas motory bocznozaworowe. Niemniej jednak problemem w rozpoczęciu produkcji na większą skalę był brak odpowiedniego kapitału.

Chcąc poprawić kondycję finansową, Buick pożyczył w 1903 roku od braci Franka i Benjamina Briscoe sporą sumę pieniędzy na założenie kolejnej firmy – Buick Motor Company. Pożyczkodawcy zajmowali się produkcją wyrobów metalowych, przejęli firmę Buicka i odsprzedali ją Flint Wagon Works ze stanu Michigan.

Niestety to wciąż było niewiele, aby zacząć działalność na poważną skalę. Rok później więc przyszedł z pomocą William Crapo Durant, który nawet przejął kontrolę nad firmą. Co więcej, ten amerykański biznesmen został także założycielem słynnego koncernu General Motors. Z kolei sam Buick w 1908 roku stał się liderem wśród amerykańskich producentów samochodów.

Jednakże Buick i Durant nie mogli dogadać się w kwestiach związanych z prowadzeniem firmy. W związku z tym, ten pierwszy opuścił przedsiębiorstwo w 1906 roku, po czym powrócił do Detroit, gdzie zmarł w biedzie w 1929 roku.

Innowacje Buicka

W 1911 roku Buick stworzył pierwszy samochód z zamkniętym nadwoziem. To jednak nie wszystko. Firma ta skonstruowała także przekładnię hydrokinetyczną, co stało się podstawą do budowy powszechnych w późniejszych latach automatycznych skrzyń biegów. Regulacja kąta nachylenia kolumny kierownicy oraz kierunkowskazy zamontowane w lampach to również pomysły tego producenta.

https://www.facebook.com/Buick/photos/a.97493958259.90376.75764238259/10155398337323260/?type=3&theater

Buick obecnie

Obecnie Buick pełni rolę luksusowej marki koncernu General Motors, jednak jest on pozycjonowany niżej, niż Cadillac. Poziom elitarności tej marki może dorównać nawet marce Bugatti! Marka skupia się głównie na produkcji sedanów i SUV-ów, które poniekąd są spokrewnione z konstrukcjami Opla, który do niedawna należał także do General Motors. Mało kto wie, ale w gliwickiej fabryce, gdzie produkowany jest Opel Cascada, z taśm montażowych schodzi także ten sam samochód, jednak ze znaczkiem Buicka.

https://www.facebook.com/Buick/videos/10155391244398260/

Buick to marka popularna w szczególności w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, a ostatnio także w Chinach. Nic dziwnego, wszak pojazdy te nie są oferowane w Europie. Taka jest bowiem polityka koncernu General Motors, który zdaje sobie sprawę, że charakter tych aut niekoniecznie przypadłby do gustu Europejczykom, a ponadto mogłyby one zaszkodzić pozycji Opla, który jeszcze niedawno wchodził w skład amerykańskiego koncernu.

One thought on “Buick miał być wanną, a został samochodem”

Dodaj komentarz