BMW w kolorach bawarskiej flagi

BMW to marka, która w Polsce ma dwa oblicza. Otóż z jednej strony samochody te kojarzą się z pojazdami dla ludzi bardzo zamożnych, którzy uwielbiają prowadzić, z drugiej zaś, to ulubione auta wielu młodych kierowców, którzy nierzadko powodują w nich poważne wypadki. Niezależnie od skojarzeń, należy wiedzieć, iż marka ta ma bardzo bogatą historię.

Początek działalności

Początki wiążą się z Karlem Rappem oraz Gustavem Otto, którzy w 1916 roku założyli firmę Bayerische Flugzeug Werke (BFW) – Bawarska Fabryka Samolotów. Rok później nazwa ta została zmieniona na Bayerische Motoren Werke – Bawarska Fabryka Silników. Mogła być ona jednak myląca, albowiem w tamtym czasie zajmowali się nie tylko produkcją silników, ale również hamulców kolejowych.

Pierwszy motocykl i samochód

W 1923 roku BMW zaprezentowało swój pierwszy motocykl o oznaczeniu R32. Z kolei pierwszy samochód ujrzał światło dzienne 5 lat później. Był to model Dixi 3/15. Pojazd ten produkowany był na licencji brytyjskiego Austina Seven. Samochód wyposażono w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 743 cm3 i mocy 15 KM. Pierwszym autem zaprojektowanym w całości był model 303 z 1933 roku. Na szczególną uwagę zwraca wlot powietrza tego pojazdu. To właśnie w nim po raz pierwszy pojawiły się charakterystyczne „nerki”. W kontekście międzywojennych konstrukcji, należy koniecznie wspomnieć o modelu 328, który dostępny był jako roadster oraz coupe.

Lata powojenne

W skutek działań wojennych BMW musiało zająć się produkcją silników dla Luftwaffe. Zmiany geopolityczne po zakończeniu II wojny światowej sprawiły, że należący do firmy zakład w Eisenach trafił w ręce sowietów, którzy rozpoczęli w nim produkcję samochodów, jednak na skutek protestów zmieniono ich nazwę na EMW (Eisenach Motoren Werke). W 1955 roku rozpoczęto tam produkcję samochodów marki Wartburg.

Pierwszym powojennym modelem był 501. Była to duża limuzyna napędzana ośmiocylindrowymi silnikami. W 1955 roku uruchomiona została produkcja Isetty – małego, miejskiego auta na licencji włoskiej firmy ISO. Auto było niezwykle ciekawą konstrukcją, albowiem posiadało tylko jedne drzwi zamontowane z przodu pojazdu. Isetta napędzana była jednocylindrowym silnikiem z motocykla o pojemności 247 lub 297 cm. W 1957 roku pojawiła się wersja z motorem dwucylindrowym o pojemności 582 cm.

https://www.facebook.com/BMWorldOfficial/photos/basw.AbrR_1VqK5sI5Q8O2hyyz0-0E05_29Sk1jn2LvefyqQillT8pOzFzYaEDAchuds9kke3OYN8p1CW4Df0Xiv3XaxI0RBhHM18pIiiYP5uTRCjYplWYJyXqZd0DJIL4gmDQPGHBkUtj9RaU25Dstcl9As9.721434711292001.607325979435589.1531049356905741.963806687022462.961771817234284.1563711430306200/607325979435589/?type=1&opaqueCursor=AbqnMiy-tQXHSyCIOxwtj8qXT70HI2ocjY0ONEhhRsWJlv-Rl1Vie1_OgXFTnXXUtY-n6roEzzf9rCsYfKJw2p20NIP7nUBXcqIrPG9_q1OO2SASWPQRx9Bcw6O1OZCc_aCHsZ5xtLno1ztB9EoWFThrZDy3q-KXirv7UiF_G9PGxA3YO18vjOvAA0Wo1GjC4RaTh7lroBgiPI7K0GrIjQjCQs6yDlukhkq5dMorChFiHLv2C_hnPQWTNsab_0KBdZ1SaBGrFSRQEc0yQtYbtxjoLsZlJEhwgsRWjnWmmQoL8XpnUtt1on-RtUeE07mzFmi6EGv9a-o1d9V-RnFjVgkQiIdG83BxM6fEAING24ARDU1VntRRlcbZkNUJj7XPI47Kn6r-i6y16dnT721B3acctL0q9hX85zml0vF9E_fNfLL346cFRvRKdBQvH_2XPIjg9V9ujFNaKxqIp9pIq7-c196hXKJW2pbxpI-1jOryefuvzC4oi8JZF8sH4siVmAOV9DxpmwuGeBvUG3SNhD9HiZ23b4qQwpBDZDIB8OtZpw&theater

Sukcesy lat 60. i 70.

W latach 60. XX wieku BMW rozpoczęło produkcję aut klasy średniej. W 1963 roku zaprezentowano bowiem model 1500, który otworzył nową erę w historii firmy. Kolejne modele – 1600, 1800, 1602, 2000, 2002, 1502 i 1802, zdobywały coraz większą popularność oraz uznanie klientów, przez co budowały renomę producenta. Natomiast w 1972 roku pojawiła się pierwsza generacja serii 5, która początkowo trafiła na rynek amerykański. Następne lata to debiuty serii 3 i 7, których kolejne generacje obecne są na rynku obecnie.

Marki należące do BMW

W 1994 roku BMW przejęło od przedsiębiorstwa British Aerospace marki Rover, MG, Mini oraz Land Rover. Obecnie jedynie Mini należy do BMW. Land Rover oraz prawo do marki Rover są własnością indyjskiego koncernu Tata Motors, zaś MG chińskiego SAIC. W 1998 roku pod skrzydła BMW trafił również Rolls Royce. W tym przypadku doszło jednak do niemałego zamieszania, bowiem początkowo przedsiębiorstwo pod tą nazwą nabył koncern Volkswagena, jednakże bez prawa do używania nazwy „Rolls Royce”, albowiem to pozostało w rękach firmy produkującej silniki lotnicze pod tą samą marką. Na mocy późniejszej ugody zawartej pomiędzy BMW i Volkswagenem ta legendarna brytyjska marka trafiła ostatecznie w skład bawarskiego koncernu.

Coś dla wymagających – BMW M

W 1972 roku powstało BMW 3.0 CSL. Model ten został opracowany przez BMW M GmbH, Gesellschaft für individuelle Automobile, a więc specjalnie powołaną spółkę zajmującą się produkcją samochodów o ponadprzeciętnych osiągach. Obecnie dział M zajmuje się przygotowaniem sportowych wersji modeli. Większość z nich dostępna jest bowiem w wersji M, ewentualnie można również nabyć wersje stanowiące kompromis pomiędzy standardowymi pojazdami a tymi ze znaczkiem M – na przykład M550i, czy też M760Li.

BMW i Alpina

Jeżeli dla kogoś „zwykłe” BMW jest niewystarczające, może on pokusić się o zakup Alpiny. To marka zajmująca się budowaniem aut na bazie poszczególnych modeli. Jej pojazdy charakteryzują się nie tylko doskonałymi osiągami i materiałami wykończenia najwyższej jakości, ale również tym, iż są one niezwykle rzadko spotykane.

BMW może pochwalić się także znacznymi sukcesami sportowymi. Pojazdy z biało-niebieską szachownicą na masce zwyciężały w Le Mans oraz w wyścigach samochodów turystycznych, w tym w niemieckim czempionacie DTM. BMW było także dostawcą silników dla zespołów Formuły 1 (na przykład dla Williamsa), a także – w latach 2006-2010 – startowało z fabrycznym teamem pod nazwą BMW-Sauber. To właśnie w jego barwach swoje jedyne jak dotąd zwycięstwo w Formule 1 odniósł Robert Kubica.

https://www.facebook.com/BMW/photos/a.352379437268.193008.22893372268/10155613520387269/?type=3&theater

Po drogach całego świata porusza się bardzo wiele samochodów BMW. Nic dziwnego, w końcu pojazdy te przeznaczone są dla wymagających kierowców, którzy kochają prowadzić. Popularność aut z biało-niebieską szachownicą w logo, pomimo ich wysokiej ceny, świadczy o wysokiej jakości i ponadprzeciętnej sympatii do bawarskiej marki.

Równie duże sukcesy w sporcie odnoszą samochody marki Alfa Romeo, o których już pisaliśmy.

5 thoughts on “BMW to nie tylko tradycja, ale i sportowa elegancja!”

Dodaj komentarz