Motoryzacja

Aston Martin – ulubiona marka Jamesa Bonda

Aston Martin to jedna z najbardziej luksusowych brytyjskich marek. Samochody te od lat słyną z przepięknych linii nadwozia, łączących elegancję i sportowy charakter. Nic dziwnego, to przecież jedna z ulubionych marek brytyjskich arystokratów oraz… Jamesa Bonda.

Polskie wątki w historii

Firma Aston Martin powstała w 1914 roku. Jej założycielami byli dwaj sprzedawcy samochodów nieistniejącej już marki Singer – Lionel Martin i Robert Bamford. Nazwa pochodzi od wzgórza Aston Hill, gdzie odbywały się wyścigi górskie, oraz nazwiska jednego z założycieli. Podstawowym założeniem działalności przedsiębiorstwa była produkcja wysokiej jakości samochodów wyścigowych. Początkowo montaż odbywał się w Londynie, jednakże I wojna światowa spowodowała, iż działalność została zawieszona.

W 1920 roku Robert Bamford wycofał się ze spółki z Lionelem Martinem. Wówczas to firma popadła w tarapaty finansowe. Z pomocą przyszedł hrabia Louis Zborowski, brytyjski konstruktor i kierowca wyścigowy polskiego pochodzenia. Następnie w 1925 roku z firmy wycofał się Lionel Martin, po czym w kolejnym roku została ona przejęta przez grupę inwestorów, którzy zmienili jej nazwę na Aston Martin Motors, a produkcję przenieśli do Feltham. W 1933 roku z kolei właścicielem przedsiębiorstwa został Arthur Sutherland. Do 1939 roku fabryka wyprodukowała 671 pojazdów. Wybuch II wojny światowej sprawił, że firma przestawiła się na produkcję dla brytyjskiej armii.

Era Davida Browna

W 1947 roku firma została przejęta przez spółkę David Brown Limited, która wcześniej przejęła innego producenta samochodów, Lagondę. W ten sposób powstało przedsiębiorstwo Aston Martin Lagonda. Pierwszym powojennym autem był model DB1, którego nazwa nawiązuje do inicjałów nowego właściciela.

W 1954 roku produkcja została przeniesiona do nowej fabryki w Newport Pagnell. To właśnie tam montowano najsłynniejszy model Astona Martina – DB5. To przepiękne gran turismo stało się samochodem agenta 007, Jamesa Bonda. Podobnym modelem był późniejszy DB6.

Aston Martin z polskim sercem

Na szczególną uwagę zasługują silniki montowane w Astonach Martinach. Otóż konstruktorem 6-cylindrowej jednostki o pojemności 3.7 litra oraz 8-cylindrowego motoru o pojemności 5.3 litra był polski inżynier, Tadeusz Marek. Ten drugi silnik był tak świetną konstrukcją, że był produkowany przez 32 lata, do 2000 roku, oczywiście po licznych modyfikacjach.

Kolejne kłopoty finansowe

Pomimo faktu, iż Aston Martin produkował piękne i ekskluzywne samochody, które miały rzeszę swoich miłośników, firma po raz kolejny popadła w kłopoty finansowe. W 1972 roku przejęli ją inwestorzy z Birmingham, 3 lata później, Amerykanin Peter Sprague oraz Kanadyjczyk George Minden. W 1978 roku w produkcji znalazła się luksusowa i bardzo ekstrawagancka limuzyna – Aston Martin Lagonda. Z kolei w 1980 roku opracowano prototypowy model o nazwie Bulldog. Samochód posiadał centralnie umieszczony silnik, który teoretycznie rozpędzał go aż do 380 km/h.

Kolejne lata to następne zmiany właścicieli. W 1981 roku firma została przejęta przez przedsiębiorstwo CH Industrial, w 1983 Automotive Investments, a w 1985 Peter Livanos i Victor Gauntlett. Rok później brytyjska marka trafiła pod skrzydła Ford Motor Company, co zapewniło jej upragnioną stabilizację finansową. To po przejęciu przez amerykański koncern opracowano model DB7, który był spokrewniony technicznie z Jaguarem XK8, oraz kolejne nowe samochody. W wyniku kryzysu finansowego Ford był jednak zmuszony do sprzedania swoich luksusowych marek i nowym właścicielem Astona Martina zostało konsorcjum z brytyjską firmą Prodrive na czele. Obecnie w wyniku porozumienia z Mercedes-AMG, obydwa przedsiębiorstwa nawiązały współpracę technologiczną. 

Auta Jamesa Bonda

Jak już wcześniej zostało wspomniane, pierwszym samochodem agenta 007 był model DB5, który towarzyszył Bondowi w wielu odcinkach. Z kolei w filmie „W obliczu śmierci” James Bond jeździł modelem V8 Vantage. W najnowszych częściach cyklu pojawiały się kolejne modele – Vanquish w „Śmierć nadejdzie jutro”, DBS w „Casino Royale” i „Quantum of Solace” oraz specjalnie zbudowany dla Bonda model DB10 w „Spectre”.

Obecne modele

Obecnie w salonach Astona Martina można znaleźć kilka modeli. Wśród nich są V8 Vantage, V12 Vantage, DB11, Vanquish oraz Rapide. Niezwykle interesującym pojazdem jest ten ostatni. To czterodrzwiowe coupe, które zostało zbudowane w oparciu o nieprodukowany już model DB9. Ciekawostką jest fakt, iż Aston Martin przygotował prototypową wersję o napędzie elektrycznym. Na niektórych rynkach dostępna jest jeszcze limuzyna o nazwie Lagonda. Swoim kształtem oraz nazwą pojazd ten nawiązuje do modelu produkowanego w latach 70. XX wieku. Warto również wspomnieć o kilku nieprodukowanych już autach. Cygnet to najmniejszy i najtańszy Aston Martin w historii. W rzeczywistości była to przeprojektowana Toyota IQ. Na uwagę zasługują także modele DB9 i DBS. Znawcy uznają je za jedne z najpiękniejszych coupe w historii motoryzacji.

Aston Martin to jedna z najbardziej ekskluzywnych marek na świecie. Samochody te są nie tylko piękne i szybkie, ale przede wszystkim bardzo drogie. Nic więc dziwnego, że tak upodobał je sobie najlepszy brytyjski agent, James Bond.

Paweł
Redaktor portalu MęskieTematy.pl
Zawodowo doktor nauk prawnych. Prywatnie pasjonat motoryzacji, miłośnik kotów i dziwnych herbat. Lubi języki obce, historię oraz zabawy słowem.

Opinie i komentarze

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz